Mitől paleo a paleo?

A paleo életmód, étrend, diéta és társai egy nagyon izgalmas témakör, ami a különböző reform életmódok között tűnt fel üstökösként pár évvel ezelőtt. Járjuk körbe, mit is értünk a paleo alatt, mi minden férhet bele, és mi nem - természetesen a teljesség igénye nélkül. Tehát minden lehetséges kérdés megválaszolását nem ígérhetjük, hiszen az talán egy komolyabb doktori disszertáció kereteibe sem férne bele. Ami a célunk, az az, hogy az érdeklődőknek iránymutatást adjunk a paleo életszemlélet mibenlétét illetően, illetve segítsük az eligazodást a kapható termékek vonatkozásában. Mivel az Életmódkosár webáruház állati eredetű termékeket tudatosan nem forgalmaz, ezért az ezzel kapcsolatos termékek vonatkozásában - saját tapasztalatok híján - csak érintőleges információkkal fogunk szolgálni.
paleo-taj.jpg
A paleolit az őskor első szakasza, amikor az életmódot alapvetően a vadászat, halászat, a gyűjtögetés határozta meg, az élelemforrást pedig az íly módon megszerezhető javak adták. Sok téves elképzelés kering a neten a paleo mibenlétéről a paleolit kori ősember feltételezhető étrendjéből kiindulva, amely szerint ami anno fellelhető volt akkoriban a Földön, az mind szép és jó és megfelelt az ember természetes táplálkozási igényének, tehát akkor az ma is működik. Ez akár igaz is lehetne, ha... Tudjuk, amikor a "ha" szó megjelenik, máris fenntartásokkal kell kezelnünk az információt. Az akkori és a mai levegő-, víz-, talajminőség, hőmérsékleti és csapadékviszonyok, növényi, állati és ember populáció viszonyszámai nem összehasonlíthatóak. Csak egy példa: földünk néhány civillizációtól távol eső területén esetileg begyűjtött vadméz és a boltok polcain fellelhető méz összetevőit, tápanyag tartalmát valaki elemzésnek vetné alá, az eredmény borítékolható, utcahosszal nyerne a vadméz, de mivel gyakorlatilag nem hozzáférhető élelemforrás, akkor mondjunk le a mézfogyasztásról? Nos nem kell elvetni a súlykot. A méznél maradva, a különböző pancsolt, cukrozott és mű mézek helyett válasszuk az ellenőrzött forrásból származó házi mézet. Habár közel sem olyan príma, mint a vadméz, de az ipari mézekkel szemben ez is utcahosszal győzne, ha elemezgetnénk a tartalmát. Ezt a fenti példát szem előtt tartva kell megkeresnünk azokat az élelmiszereket, amelyek napjainkban elérhetőek és megfelelő egészséges alternatívát kínálnak a cukros, fehérlisztes, margarinos, tartósítószeres, mindenféle adalékkal dúsított élelmiszerekkel szemben.

Kanyarodjunk picit vissza a bevezető mondathoz, a paleo életmód, étrend és diéta csak látszólag azonos fogalmak, de jelentős különbségek vannak közöttük.

Az életmód összetett fogalom, a táplálkozás mellett beletartozik a napi életvitelünk minden aspektusa a munkavégzéstől a testmozgáson keresztül a szórakozásig bezárólag. Célszerű - amennyiben lehetőségünk van rá - valamilyen természetben végezhető munkát találnunk, de a napi - természetben végzett - testmozgás elengedhetetlenül fontos, és a szórakozásnak is kötődni kell valamilyen formában a természethez, például bújócska egy parkban. A lényeg, hogy a szükséges minimumra kell korlátozni az elektronikai eszközök - televízió, internet, játékgépek és társai - használatát, hogy minél kisebb elektromágneses terhelésnek tegyük ki szervezetünket. A friss levegőn, egészséges környezetben végzett munka és szórakozás, játék, egészséges táplálék a leghatékonyabban képes megőrizni életerőnket, egészségünket.

paleo-diet.jpgAz étrend már egy szűkebb terület, normál életmód mellett - ami jellemzően városi életvitel - csupán a táplálék tudatos megválasztásával próbáljuk megőrizni egészségünket. Bár kisebb a hatékonysága az életmódnál, de kellő odafigyelés mellett kialakulhat egy készségünk, ami bőségesen elegendő, hogy szinte bárhol képesek legyünk kiválasztani mindazokat a nyers, félkész és kész ételeket, amelyek fogyasztásával hatékonyan tudjuk ellensúlyozni a városi élet negatív hatásait. Mire érdemes figyelni? Mindig a friss, nyers étel a legjobb, lehetőleg ellenőrzött bio forrásból, őstermelőtől, esetleg saját magunk által megtermelve. Ezek egy részét nyersen fogyaszjuk, más részüket feldolgozva félkész, esetleg kész ételként fogyaszjuk el. Kerülendőek azok az élelmiszerek, amelyek ellenőrizetlen forrásból származnak, fölösleges adalékanyagokkal vannak dúsítva, műtrágyával és egyéb vegyi anyagok felhasználásával lettek előállítva, és különösen kerülendők a tartósított élelmiszerek, a magas nitrát, só, cukor és fehér liszt tartalmú élelmiszerek, amelyek hasznosítható tápanyagot alig, vagy egyáltalán nem tartalmaznak, nincs természetes eredetű rost, vitamin és ásványi anyag összetevőjük.

paleo-diet-flowchart.jpgA diéta még tovább szűkíti lehetőségeinket, mert aki diétázik, általában rá van kényszerülve, hogy valamilyen okból az élelmiszerek egy részét elhagyja a táplálkozásából, ilyen ok lehet ételintolerancia, fogyási szándék, esetleg súlyosabb esetben valamilyen betegség miatt szükséges valamely ételek fogyasztását mellőzni, mint például a cukorbetegeknél a magas glikémiás indexű élelmiszereket. Ami viszont fogyasztható, azok kiválasztásánál ugyanazok a szabályok érvényesek, mint az étrendnél felsoroltak. Tehát, ha semmilyen egészségügyi problémánk nincs, csupán paleo elvek szerint étkezünk, akkor igazából nem diétázunk, hanem paleo étrendet követünk.

Bármelyik mellett tesszük le a voksunkat, sohasem szabad szem elől téveszteni a józan ész elvét, azaz csak addig a mélységig merüljünk bele a paleóba, amíg az kellemes közérzetet biztosít számunkra. Ahány ember, annyiféle emésztőrendszerrrel számolhatunk, ezért mindig kezeljük fenntartásokkal az olyan kijelentéseket, hogy ennyi és ennyi ideje nem eszem semmit, csak ezt vagy azt a táplálékot, mégis kitűnően érzem magam és még fogytam is, továbbá nagyobb az energiám is. Lehet, hogy nála egy ideig működik az az étel, más embernél viszont közel sem biztos, hogy ugyanilyen hatást váltaná ki. A legjobb példa erre talán annak az amerikainak az esete, aki több, mint 30 éven át minden nap hamburgert ebédelt sült krumplival és kólával. Valamiért az ő szervezete tolerálta ezt az egészségesnek semmiképpen nem mondható menüt, de erősen kétséges, hogy bárki másnak nyugodt szívvel ajánlhatnánk egy hasonló életmódot egészségkárosodás veszélye nélkül.

Az Életmódkosár a paleo étrendhez kapcsolható különböző paleo liszteket, magőrleményeket, olajos magvakat, aszalt gyümölcsöket és paleo édességeket forgalmaz. A paleo lisztek sokfélesége között nem egyszerű eligazodni, a használatukat mindig a felhasználás célja szerint tanácsos kiválasztani. A különböző lisztek egymással általában jól keverhetőek is, tehát például amig bambuszrost lisztből önmagában nem lehet kenyeret sütni, addig kiegészítőként kiválóan alkalmas a kenyér rosttartalmának növelésére, hatására belül foszlós, kívül ropogós lesz a friss kenyér. Az olajos magvak liszjei, például a szezámmag liszt kitűnően alkalmas panírozásra. Más lisztek, így a dióliszt, például sütemények töltelékéhez is adagolható. Mindet felsorolni meghaladná cikkünk ésszerű terjedelmi korlátait, az adott lisztek, őrlemények jellemzőt, ajánlott felhasználását a termékek leírásánál lehet elolvasni. Zárásként egyik kedvencünkről írunk bővebben.

A paleolit maglisztcsalád egyik gyöngyszeme a mákliszt. A termékcsalád többi tagjához hasonlóan egy sokrétűen felhasználható lehetőség a búzaliszt és más fehérlisztek helyettesítésére. Karakteres ízét és fogyasztásának előnyeit nem csak a paleolit, de a vegetáriánus és vegán étrend követői is élvezhetik. Magas fehérjetartalma kitűnő fehérjeforrást jelenthet. A gyártása egyszerű folyamat, a megtermelt mákot kinyerik a mákgubóból, majd hidegen kipréselik belőle az olajat, a megmaradt száraz masszát lisztté őrlik.
Jellegzetes mák íze van, bár kevésbé intenzív, mint a hagyományos darált máké. Emellett a darált mákhoz képest lényegesen több folyadékot és zsiradékot képes felvenni. A vitamintartalma mellett kiváló vas, kalcium, magnézium és rostforrás.
Felhasználása:
Nagy mennyiségű folyadékot és zsiradékot képes felvenni, ezért ételek sűrítésére is alkalmas.
Remek sütemény alapanyag.
Ha csak máklisztet használunk, akkor adjunk a tésztához eggyel több tojást a receptben leírtakhoz képest, hogy elkerüljük a morzsálódást. De keverhetjük tetszőleges arányban egyéb lisztekkel, akár gluténmentes liszttel is, amelyekkel nagyszerű sütemény alapanyagok állíthatók elő, ráadásul egészségesek is, a rosttartalma pedig növeli az elkészült sütemények kedvező emészthetőségét. Az egyetlen szempont, hogy a tervezett sütemény íze harmonizáljon a mákkal.
Csodálatos mákos-meggyes muffin készíthető belőle. Citrom és Xilovit édesítőszer hozzáadásával finom és egészséges tölteléket varázsolhatunk a süteményeinkbe.
Ne feledjük el azonban, hogy a frissen őrölt mák más ízharmóniával bír a mákliszthez képest, mert még tartalmazza a mákolajat is, karakteresebb. A mákliszt cserébe tovább eltartható.