Magnézuim

Magnézium (magnesium, nyelvújításkori magyar neve kesereny, a periódusosrendszerben vegyjele: Mg, rendszáma 12). Ezüstfehér, csillogó, puha könnyűfém.

A magnézium elengedhetetlenül fontos ásványi anyag a szervezet számára. Több, mint 300 enzim működéséhez szükséges, melyek a sejtek energiatermelő folyamatait katalizálják. Létfontosságú az idegrendszer működéséhez, a csontok és a fogak felépítésében, szabályozza a sejthártya áteresztőképességét, rugalmassá teszi az érfalakat, a szívizom összehúzódó-képessége is javul, csökken a szívritmuszavar valószínűsége. A magnézium segíti a C-vitamin hasznosulását, a magnézium felszívódását pedig a B6-vitamin segíti.

Nagy mennyiségben megtalálható a spenótban, a sóskában, a kelkáposztában, de az olajosmagvakban is, mint a napraforgómagban, a dióban, a mandulában, a kesuban, a fenyőmagban, vagy a pekándióban. A gabonafélékben a teljes kiőrlésű gabonalisztekben, a hüvelyesek között pl. a babfélékben, a sárgaborsóban, vagy a lencsében.

A magnézium hiánya az idegrendszer és az izmok működési zavaraihoz, anyagcsere problémákhoz, magas vérnyomáshoz, hörgőszűkülethez vezet. Tünete: reszketés.

Túladagolás esetén fellépő tünetek lehetnek hányinger, hányás, gyengeség, súlyosabb esetben akár szívritmuszavar, légzőizom-bénulás, vagy akár szívmegállás is kialakulhat.

A szervezet napi magnéziumszükséglete függ a szervezet állapotától, az életkortól, az életmódtól. A legújabb állásfoglalás szerint a szükség átlagosan 300-350 mg. Sportolóknál akár a duplája is lehet.


TERMÉKEK