Paleo liszt

Mi is az a paleo?
Sokan úgy tekintenek a „paleo” fogalomra, mint egy diétára, de ez inkább egy életforma, amely már több ezer éve létezik. Az ősember is paleo életmódot folytatott, mivel nem tudta megvásárolni a boltban a kalória és szénhidrát dús ételeket. Ezzel el is érkeztünk a paleolit diéta legfontosabb szabályához, vagyis ne fogyasszunk gyorsan felszívódó szénhidrátokban gazdag és mesterséges cukorral előállított ételeket. Az evolúció során a szervezetünk úgy fejlődött, hogy le tudja bontani a fehérjékben és rostokban gazdag ételeket, de a rossz minőségű szénhidrátra és cukorra még nem vagyunk felkészülve. A paleo életmód folytatói hisznek benne, hogy az egészségünk megőrzése, és a korunk betegségei megelőzése érdekében, elég ha csak olyan ételeket fogyasztunk, melyeket tökéletesen fel tud dolgozni szervezetünk. Ez a teória még nem bizonyított, de követői állítják, hogy sokkal jobb lett a közérzetük, optimalizálódott a testsúlyuk, csökkentek a mindennapi betegségek, fájdalmak, energikusabbak és boldogabbak lettek. Ha tudományosan nincs is mind ez bizonyítva, az biztos, hogy az egészségesebb ételek fogyasztása mindenképpen jót tesz szervezetünknek. A paleo életmód a következő ételek fogyasztását részesíti előnyben: Friss húsok, friss hal, tojás, gyümölcsök, zöldségek, magvak, egészséges olajok (mandula, olíva, kókusz, szőlőmag).
Ha a paleo életmódot szeretnénk folytatni, akkor lehetőleg kerüljük a következő ételeket: finomított gabona, finomított cukor, feldolgozott húsok, ételek, melyek hozzáadott sót tartalmaznak, burgonya, kukorica, tejtermékek, hüvelyesek, alkohol, kávé, mogyoró és feldolgozott zöldség olajok.

Lehetséges előnyei a paleo életmódnak:
•    Súlyvesztés, mivel a megengedett ételek nem tartalmaznak sok kalóriát
•    A vércukrunk nem emelkedik meg, mivel nem fogyasztunk gyorsan felszívódó szénhidrátokat és cukrokat, így csökkentjük a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
•    A szigorú életmód gyakran párosul valamilyen edzésformával, vagy mozgással, így sokkal könnyebben tudunk súlyt veszíteni, és ezzel is egészségesebbek leszünk.

A paleo életmód hátrányai:
•    Nagy elszántság kell ennek az életmódnak a folytatásához, sokszor drágábbak a friss ételek, mint amik nincsenek megengedve, kevés kalciumot és D-vitamint juttatunk a szervezetünkbe az ételek miatt.

Ezek voltak a paleo életmód alappillérei, elég nagy elhivatottság kell hozzá, hogy csak olyan ételeket együnk, melyek „meg vannak engedve”. Szerencsére van egy közkedvelt „csalás”, hogy kicsit egyszerűbb legyen az egész, ez pedig a 85:15 arány. Az egész napi kalóriabevitelünk 85%-a legyen a paleo életmódból eredendő étel, a többi 15%, pedig származzon a nem megengedett ételek közül. Így sokkal egyszerűbb lesz, és aki ezt a folyamatot követi, sokkal boldogabb, egészségesebb, energikusabb lesz.

Most, hogy kitárgyaltuk a paleo életmód fortélyait, nézzük meg az egyik legjobb helyettesítőket, melyek a fehér búzalisztet váltják ki. A magyar konyha csodálatos, rengeteg isteni ételt tud felsorakoztatni, de sajnos eléggé kalória dús is, és rengeteg lisztet igényel a legfinomabb receptek elkészítése. A fehér búzaliszt pedig szinte minden diétában, egészséges életmódban tiltott hozzávaló. Szerencsénkre, mindenre van alternatíva, ezért most olyan liszteket mutatunk Önnek, melyeket nyugodtan fogyaszthat a paleo diéta alatt.

A legnépszerűbb paleo lisztek

Mivel kitárgyaltuk a paleo életmód alapjait és a megengedett hozzávalókat, így könnyen észrevehetjük, hogy nincs a felsorolásokban a liszt. Ez azért van, mert a liszt készülhet búzából és magvakból. A fehér liszt ugye tiltott, ezért maradnak a magvakból előállított lisztek. Rengeteg -féle paleo liszt van a piacon, de a két legjobb a mandula és a kókusz liszt. Leírjuk mind a két liszt legfontosabb előnyeit és hátrányait, illetve leírunk Önnek, még pár paleo lisztet, hogy mindig kipróbálhasson valami újat.
chopping-board-1845887-960-720.jpg

Mi van a kókuszlisztben és a mandulalisztben?

Bontsuk le a tápanyag eloszlást a lisztekben, nézzük meg, hogy mennyi zsír, szénhidrát, fehérje és rost van 32 grammnyi kókusz és mandula lisztben:

Kókuszliszt:
•    Zsír: 4 gramm
•    Fehérje: 4 gramm
•    Szénhidrát: 16 gramm
•    Rost: 10 gramm

Mandulaliszt:
•    Zsír: 14 gramm
•    Fehérje: 6 gramm
•    Szénhidrát: 6 gramm
•    Rost: 3 gramm

Mint látjuk, eléggé sok eltérés van a két lisztben, de nem mondhatjuk, hogy az egyik jobb, mint a másik. Ha alacsonyabb kalóriájú életmódot szeretnénk folytatni, és súlyt veszteni, akkor a mandulaliszt lehet a jobb választás, de ha nem célunk a súlyvesztés, akkor a kókuszliszt jobb lehet.
Fontos összetevő a zsír minőség, ami miatt meg szoktuk különböztetni a két lisztet. A kókusz liszt kevesebb zsírt tartalmaz, de az sokkal jobb minőségű, mint a mandulalisztben található zsír, mely nagy mennyiségben tartalmaz Omega-6 PUFA összetevőt, mely nagyobb mennyiségben könnyen gyulladásos megbetegedésekhez vezethet(fontos kiemelni, hogy más ételekben is van ilyen összetevőjű zsír, ha csak ilyen lisztet fogyasztunk, attól még nem lesz bajunk).

A paleo életmód által megengedett lisztek kiváló helyettesítője a fehér búzalisztnek, de azért ne vigyük túlzásba a fogyasztásukat, mivel rengeteg kalória van bennük. Nagy különbségek nincsenek, nem mondhatjuk ki, hogy az egyik jobb, mint a másik, ezért azt javasoljuk, hogy használja mind a kettőt. Fontos kiemelni, hogy még rengetegféle paleo liszt van a piacon, ezért felsorolunk párat, milyen ételekbe ajánlott a felhasználásuk.

Kókuszliszt
coconut-1771527-960-720.jpgA kókuszliszt az egyik legköltséghatékonyabb módja a paleo diéta űzésének, de kicsit trükkös vele a sütés, mivel rengeteg nedvességet tud felszívni. Finom kókusz íze van, és az sok receptre is rányomja a bélyegét, de azért nem minden ételbe illik. Fontos megjegyezni, hogyha a recept 40 gramm fehér búzalisztet ír, akkor csak 10 grammot rakjunk bele a kókuszlisztből, vagyis mindig az eredeti mennyiség 1/4-ét. Akik sokat sütöttek, főztek már ezzel a liszttel, egyetértenek abba, hogy nagyon nehéz vele a munkálkodás a konyhában, mivel nagyon pontosan kell kimérni a mennyiségeket, mert teljesen máshogy viselkedik, mint a búzaliszt. Szóval, ha elsőre nem sikerül tökéletesen a recept, ne keseredjen el, csak gyakorolni kell! Ha használni szeretnénk ezt a fajta lisztet, akkor leginkább süteményekbe, muffinokba, palacsintákba tudjuk a legjobban felhasználni az íze és az állaga miatt.

Mandulaliszt
almonds-1740176-960-720.pngMivel az egyik legelterjedtebb lisztek közé tartozik, így szinte mindegyik boltban megtalálhatjuk. Tökéletes választás kenyerek, muffinok és masszívabb torták elkészítéséhez, de a főzelékek sűrítésére is kiválóan alkalmas. Magas fehérje tartalommal és sok vitaminnal rendelkezik, amik között megtalálható E, B és még sok magnézium, kálcium, vas és cink. Ugyan annyi mennyiséget használhatunk, mint a fehér lisztnél, de vigyázzunk, mert teljesen máshogy viselkedik főzés-sütés közben, mint a fehér liszt, mivel nincsen benne glutén. Ezen könnyen segíthetünk, ha kicsivel több tojást, vagy más kötő anyagot adunk a recepthez.

Tápióka liszt
Kiváló habaráshoz, pörköltekhez és kenyérsütéshez. Nem annyira elterjedt paleo liszt, mivel magasabb a szénhidrát tartalma, mint a kókusz és mandula lisztnek, de mivel kiváló felhasználási módjai vannak, így nem baj a kicsit magasabb kalóriatartalom.

Nyílgyökér liszt
Felcserélhető a tápióka liszttel, mivel nagyon hasonló sajátosságaik vannak, és még azonos receptekbe is használhatók. Szintén magasabb a szénhidráttartalma, de tökéletes habaráshoz és ha tiszta zselét szeretnénk készíteni. Nem fogja kiváltani a kókusz, vagy mandulalisztet a konyhában, de mindenképpen megvan a maga felhasználási területe.

Ezek lennének a legelterjedtebb paleo életmód által megengedett lisztek, melyekkel ugyan olyan finom ételeket és recepteket készíthetünk el, mint a fehér búzaliszttel. Ha egészségesebben szeretnénk élni, akkor mindenképpen fontoljuk meg ennek a diétának a kipróbálását, adjunk neki 1-2 hónapot, és meglátjuk majd, hogy mennyire energikusabbak leszünk, súlyt is fogunk veszíteni, tudjuk majd, hogy mit eszünk, nem fogjuk szervezetünket leterhelni mindenféle mesterséges tartósítószerrel. Ez hosszútávon nagyon fontos lehet, meghosszabíthatjuk életünket és növelhetjük az életminőségünket. A finom ételekről sem kell lemondanunk, mivel felsoroltunk négy liszt helyettesítőt, melyekkel ugyanazokat az isteni ételeket készíthetjük el, csak sokkal egészségesebben. Mi csak ajánlani tudjuk Önnek a paleo életmódot, mert veszíteni nem veszíthet semmit, csak egészségesebb lehet.